BioCNG vjíždí na české silnice
Pohonnou hmotu, kterou mnozí odborníci považují za palivo budoucnosti, aktuálně ve své celorepublikové síti plnicích stanic CNG testuje energetická skupina innogy. Potřebný biometan innogy získává z biologicky rozložitelného odpadu z Energetického centra recyklace (ECR) Rapotín, které patří do holdingu Energy financial group.
Plnohodnotná alternativa k elektromobilitě
„Biometan je plnohodnotnou alternativou k elektromobilitě, ale při výrazně nižších vstupních nákladech. Je stejně obnovitelný jako elektřina vyráběná ze slunce či z větru a nevyžaduje žádné dodatečné úpravy motorů. Jeho velkou výhodou je bezproblémové vtláčení do plynárenské infrastruktury i do vozidel na CNG,“ uvedl Zdeněk Kaplan, CEO innogy Energo, a dodal: „Biometan patří mezi paliva budoucnosti. V porovnání s ostatními konvenčními biopalivy má nejnižší emise skleníkových plynů i nejnižší spotřebu energie v celém životním cyklu, zejména je-li vyráběný z biologicky rozložitelného odpadu.“
Pro innogy vyrábí biometan ECR Rapotín na Šumpersku z biologicky rozložitelného odpadu. Využívá k tomu moderní technologii s osvědčením od Mezinárodního systému certifikace biomasy a biopaliv (ISCC EU). Po vtlačení do distribuční soustavy může být biometan spotřebován kdekoli. Využít jej lze jak pro provoz energetického zařízení, tak v dopravě.
„Možnost uložení biometanu v distribuční soustavě a spotřebě na kterémkoliv připojeném místě znamená jeho velkou výhodu. Také proto je vnímaný jako součást řešení mnoha problémů najednou, ať už jde o energetické využití odpadu, snižování emisní zátěže ovzduší v dopravě nebo redukci emisí oxidu uhličitého v energetickém mixu paliv,“ říká Martin Vrtiška, obchodní ředitel Energy financial group.
Podle rozsáhlé studie týkající se bilance skleníkových plynů za celý životní cyklus vozu, kterou v loňském roce nechala vypracovat Mezinárodní automobilová federace (FIA), jsou auta s pohonem na CNG šetrnější než elektromobily. Vozy na CNG jsou oproti elektromobilům levnější, jednodušší a mají menší nároky na dobíjecí infrastrukturu.
Spotřeba CNG v Česku stále roste
Podle údajů Českého plynárenského svazu se spotřeba zemního plynu v dopravě v tuzemsku za rok 2019 meziročně zvýšila o více než 20 % na rekordních 91,3 milionu metrů krychlových. Pozitivní trend potvrzují aktuální data z největší tuzemské sítě plniček pod značkou innogy. „Výtoče na našich plničkách rostou, v některých lokalitách jsme dokonce navyšovali kapacitu. Naše měsíční prodeje se na přehouply přes hranici jednoho milionu kilogramů zemního plynu. To je pro představu množství, které by stačilo k natankování více než padesáti šesti tisíc vozů Škoda Octavia G-Tec,“ řekl Zdeněk Kaplan.
Aktuálně jezdí po českých silnicích přes 25 tisíc vozidel na CNG, pro které je k dispozici již více než 200 plnicích stanic. V roce 2019 bylo otevřeno 22 nových veřejných plnicích stanic CNG a prodáno přes 2700 nových vozidel. Na českém trhu si je přitom možné vybrat z více než 40 modelů aut na CNG. Mezi nimi je nejoblíbenější značkou Škoda, následována VW a Seatem.