Dívat se s odstupem i zblízka

Letošní Vary budou znovu černobílé. Alespoň tak to vidí Najbrti. „Vizuál Jakuba Spurného pokračuje v jednoduché typografii a hře s čísly i viditelností. Někdo v něm najde odkaz k TVL, neboli rozlišení obrazovky, někdo k Šíleně smutné princezně. Někdo jiný zebru. Nebo jsou to zas jen císařovy nové šaty? Stejně jako na filmové plátno je každopádně dobré se na plakát dívat trochu s odstupem," uvedl creative director Studia Najbrt Michal Nanoru.
Zajeďte si na začátku letních prázdnin do Varů a zažijte atmosféru zblízka. Uvidíte novou znělku s Jiřinou Bohdalovou. A taky digitálně restaurovaného Spalovače mrtvol. Jeden z nejvýraznějších snímků režiséra Juraje Herze s mimořádnými představiteli hlavních rolí Rudolfovem Hrušínským a Vlastou Chramostovou. Nebo si můžete pořídit vstupenky na jeden z československých filmů ze sekce Bez cenzury, která připomene 30. výročí sametové revoluce. Nečekanou proměnu normalizace v demokracii přetavil Tomáš Vorel v dnes již kultovní „rytmikál totalitního věku“ Kouř (1991). O poznání mrazivěji zachytila absurditu životní reality v předrevolučním Československu Irena Pavlásková ve sžíravém psychologickém thrilleru Čas sluhů (1989). Trojici děl v 90. letech začínajících autorů uzavírá debut Filipa Renče Requiem pro panenku (1991). Raná porevoluční doba, dokud nebyla tvůrčí svoboda obroušená vlivem komerce, nabídla nespočet podnětů i předchozím generacím filmařů, hojně točícím už za totality. Jan Němec se do Československa vrátil po patnáctiletém exilu, aby okamžitě způsobil pozdvižení dodnes esteticky unikavým V žáru královské lásky (1990), podvratným výkřikem doby chaosu, kdy se genialita, neumětelství, umění i kýč znenadání ocitly zpět na stejné startovní čáře. Uspěchaný vstup do kapitalismu rozevřel před lidmi přehršel nových životních dobrodružství, což zachytil Juraj Jakubisko v komediálním dramatu Lepší je být bohatý a zdravý než chudý a nemocný (1992), vyprávěje polistopadový příběh dvou žen společně se vrhajících na podnikání. Výběr filmů doplňuje vizionářská moralita Věry Chytilové Dědictví aneb Kurvahošigutntág (1992) o patáliích v jádru dobrosrdečného, avšak penězi pokřiveného chasníka Bohuše. Sedmý snímek sekce Bez cenzury programové oddělení vedené ředitelem Karlem Ochem ještě vybírá.