Moře začne brázdit první kontejnerová loď do zásuvky
Elektrická auta na silnicích už asi nikoho příliš nepřekvapí. V souvislosti se snižováním emisí a podporou zelené energetiky ale vývoj postupuje mílovými kroky dál. Důkazem toho je první kontejnerová loď poháněná elektřinou, která na sklonku loňského roku dokončila svoji premiérovou plavbu a letos nastupuje do ostrého provozu.
Postavili ji v Norsku, náklady dosáhly v přepočtu zhruba 609 milionů Kč a dostala pojmenování Yara Birkeland. Je dlouhá 80 metrů a široká 15 metrů, má nosnost 3 200 tun a její pohon obstarává 8 bateriových zásobníků o kapacitě 6,7 MWh. V budoucnu by měla plout dokonce bez lidské posádky, autonomní technologie za pomoci senzorů totiž dokáže rozpoznávat a reagovat na další plavidla, mimo jiné třeba i na kajaky.
Přibližně dva roky nyní potrvají zkoušky týkající se právě jejího samořiditelného provozu, který má být spolehlivější než manuální řízení. Loď se bude využívat místo kamionů pro převážení 120 kontejnerů s hnojivy z továrny ve městě Porsgrunn do přístavu Brevik v jižním Norsku na trase dlouhé přes 12 kilometrů, kde popluje maximální rychlostí 13 uzlů, tedy asi 24 kilometrů za hodinu.
Elektrická loď ušetří 1 000 tun emisí oxidu uhličitého vypuštěných do ovzduší za rok, což je v přepočtu zhruba 40 tisíc jízd nákladních aut s dieselovým pohonem ročně. Není bez zajímavosti, že se lodní průmysl na emisích skleníkových plynů podle Mezinárodní námořní organizace, což je specializovaná agentura Organizace spojených národů, podílí ze 2,5 až 3 %. V plánu je jejich snížení o 40 % do roku 2030 a o 50 % do roku 2050.