Movember a čas na knírky je tady
Říjen jsme si propojili s podporou prevence onkologických onemocnění především u žen, listopad patří mužům. Ano, pánové, je tu Movember, měsíc, kdy si muži na celém světě nechávají narůst knírek.
Z čeho to celé vzniklo a proč?
Myšlenka a nápad s knírkem vznikly původně jako malá dobročinná akce kolem roku 2000 v Austrálii.
Výrazný porost pod nosem znamená, že jeho majitel podporuje charitativní akci, jejímž cílem je zvýšit povědomí a podpořit prevenci zdraví mužů – v tomto případě šlo konkrétně o prevenci rakoviny prostaty. Samotné slovo „movember“ vzniklo potom složením dvou anglických slov „mustache“ znamenající knírek a „November“ neboli listopad.
Koncept této aktivity se rychle rozšířil a Movember je dnes celosvětovou a každoroční připomínkou, aby se pánové zaměřili na své zdraví a absolvovali vyšetření prostaty. Ročně se do této výzvy zapojí okolo 5 milionů mužů. V souvislosti s akcí Movember probíhá dobročinná sbírka, jejíž výtěžek slouží k šíření osvěty, podpoře prevence a poradenství nebo modernizaci vybavení pracovišť pro onkologicko-urologickou léčbu.
Movember v České republice
U nás má tuto akci pod svými křídly nadační fond Muži proti rakovině. Ten chce prostřednictvím Movemberu především prolomit tabu tohoto pro muže citlivého tématu. Včasné odhalení příznaků a pravidelné preventivní prohlídky jsou totiž prvním krokem k určení diagnózy a samozřejmě také základním předpokladem účinné léčby.
S každým knírkem, který potkáme na ulici, se povědomí o Movemberu zvyšuje. Roste počet mužů, kteří své prostatě začnou věnovat pozornost.
Růst knírku má i svá pravidla
…ale jsou velmi jednoduchá. 😊
Prvním krokem je hladce oholená tvář na začátku listopadu. Během měsíce pak pánové udržují hladké tváře a bradu – pod nosem se ale neholí a třicet dnů tak zdobí obličej mužů pověstný knírek.
Druhým krokem je registrace na webu kampaně, a to na stránkách již zmíněného fondu Muži proti rakovině. Loni se do akce zapojilo 13 700 mužů!
Movember už zdaleka není jen o prostatě
Původní záměr pro podporu prevence jednoho z nejčastějších onkologických onemocnění mužů se od svého začátku rozrostl o mnoho dalších projektů. V současnosti jsou nedílnou součástí také akce na podporu psychického zdraví mužů a zdravého životního stylu mužů v nejširším slova smyslu. Vznikly tak postupně čtyři základní pilíře Movemberu:
- Prevence rakoviny prostaty
- Prevence rakoviny varlat
- Prevence mužského duševního zdraví a sebevražd
- Zdravý životní styl mužů
Jak se mohu do kampaně zapojit já? Existuje více možností
- Začněte registrací na stránkách Muži proti rakovině.
- Přihlásit se můžete do oficiální výzvy, setkat se s ostatními Mo Bros (bratry v kníru) nebo pod záštitou oficiální výzvy vytvořit svou vlastní jedinečnou challenge (více na www.movember.com).
- Překonejte během listopadu 60 km (ať už chůzí nebo během) – zapojíte se tím do projektu „Hýbejte se pro Movember“.
- Souběžně s Movemberem probíhá finanční podpora nadace Muži proti rakovině, informace najdete ZDE.
- Podpořit nadaci můžete i zakoupením reklamních předmětů v oficiálním e-shopu.
- V neposlední řadě – budeme moc rádi, když se se svými knírky pochlubíte na sociálních sítích a označíte nás. 😊