Zájem o CNG v České republice stoupá

Proč v ČR průběžně roste zájem o stlačený zemní plyn neboli CNG? Důvody jsou nasnadě: výhodné ceny, přínos pro životní prostředí, rostoucí počet plnicích stanic a rozšiřující se nabídka nových modelů osobních automobilů i autobusů. Zvláště v období opakujících se inverzí a nebezpečných smogových situací roste význam využívání CNG v dopravě.
Aktuálně jezdí po českých silnicích téměř 23 tisíc vozidel na CNG. Samozřejmě, že se v této souvislosti rozšiřuje i potřebná infrastruktura. V roce 2018 se počet veřejných stanic CNG rozrostl o 16 nových na celkových 185. Další přibydou letos. K tomu funguje ještě více než 50 neveřejných firemních plniček. Také u nás v innogy myslíme na čistou mobilitu, a proto motoristům nabízíme k dispozici našich 50 CNG stanic, které provozujeme po celé ČR. Dalších pět plniček otevřeme během letošního prvního čtvrtletí, konkrétně v Klatovech, v Českých Budějovicích, Sokolově, v Dubí u Teplic a v Praze.
Hustota sítě plnicích stanic je dnes v ČR taková, že umožňuje bezproblémovou jízdu na CNG. |
Vozy na CNG se vyznačují mimořádně nízkými hodnotami emisí oxidů dusíku, pevných prachových částic a karcinogenních uhlovodíků, tedy složek s nejhorším dopadem na lidské zdraví, které běžné automobily produkují. Jsou také tišší, což je výhodou například v městských aglomeracích.
Cena CNG se včetně daně pohybuje kolem 25 Kč za kilogram. To odpovídá necelým 18 Kč za metr krychlový, což je ekvivalent jednoho litru benzinu. Náklady na ujetý kilometr tak dosahují zhruba 1 Kč.
Bezpečnosti vozů na CNG je věnována značná pozornost. Tlakové nádoby jsou vyráběny z oceli, hliníku nebo nově z kompozitních materiálů a jsou velmi důkladně testovány. To ostatně dokládá i fakt, že zatímco benzin a LPG patří do I. třídy nebezpečnosti a nafta do III. třídy, CNG spadá až do IV. třídy.
Vše, co byste měli vědět o CNG, naleznete ZDE.