Průvodce fakturou pro domácnosti
Záleží nám na tom, abyste svému vyúčtování rozuměli. Proto jsme pro vás připravili přehledného průvodce vzorovou fakturou.
Vyberte komoditu, která vás zajímá a otevřete průvodce. Odpovědi na vaše nejčastější otázky najdete níže.
Plyn
Elektřina
Kde ve faktuře najdu:
-
Celkovou cenu odebraného množství za dané fakturační období najdete na první straně vyúčtování v tabulce Přehled vyúčtování. Po odečtení zálohových plateb, které jste uhradili, dostanete výsledek vyúčtování - přeplatek či nedoplatek.
-
Dle zákona jsme povinni i pro plyn uvádět cenu v kWh, aby si zákazníci mohli jednoduše srovnat náklady např. při vytápění plynovým či elektrickým kotlem. Cenu za m³ proto ve vyúčtování nenajdete.
Cena se skládá z několika složek. Rozložení cen bez DPH najdete na straně 3 svého vyúčtování, v tabulce Detailní struktura vyúčtování.
Plyn Elektřina - cena za distribuci
- platba za ostatní služby dodávky
- cena za distribuci
- platba za dodávku
- platba za související služby
Případnou změnu ceny v průběhu zúčtovacího období najdete rovněž ve zmíněné tabulce Detailní struktura vyúčtování ve sloupci Jednotková sazba bez DPH v Kč.
Více k jednotlivým složkám ceny plynu najdete na stránce Z čeho se skládá cena plynu.
Více k jednotlivým složkám ceny elektřiny najdete na stránce Z čeho se skládá cena elektřiny.Hledáte-li ceník plynu nebo elektřiny, najdete jej na stránce Ceníky. Pro zobrazení konkrétního ceníku je třeba nejprve vybrat distribuční zónu a následně hledaný produkt.
-
Veškeré platby, které jsme od vás přijali, zobrazujeme (včetně data přijetí platby) na druhé straně vyúčtování, v tabulce Přehled plateb zahrnutých ve vyúčtování. Pozor, platby mohou být zobrazeny ve více sloupcích vedle sebe.
Pokud jste hradili zálohy v jiné než předepsané výši, uvidíte zde částky, které jste nám skutečně zaslali.
Může se stát, že poslední platba, kterou jste nám zaslali již po konci zúčtovacího období, zde nebude. A to právě proto, že se týká následujícího období. Najdete ji v novém plánu záloh, který je součástí vyúčtování.
-
Všechny stavy, se kterými ve vyúčtování počítáme, najdete na straně 3 v tabulce Detail stanovení spotřeby. Ve sloupci ZO (způsob nahlášení odečtu) pod kódem 02 je odečet nahlášený zákazníkem.
Ve vyúčtování zohledňujeme pouze kontrolní odečty. Stavy měřidla, které si pravidelně zaznamenáváte v innosvětě, se do faktury nepropisují. Slouží jen pro kontrolu spotřeby a odhad předpokládaného výsledku vyúčtování v innosvětě.
Potřebuji vysvětlit:
-
Přepočet mezi m3 a kWh se týká pouze odběru plynu. Na plynoměru sice stále vidíme spotřebované množství v m3, v ceníku či vyúčtování se uvádí jako jednotka plynu kilowatthodina (kWh).
Přepočet upravuje technická norma TPG 901 01, aby stanovení spotřeby bylo spravedlivé pro všechny zákazníky:
- Objemový koeficient vyrovnává rozdílnou teplotu a atmosférický tlak plynu při měření (plynoměr uvnitř/venku, rozdíly v nadmořské výšce měřidla). Získáme přepočtené množství v m³ (normované m³).
- Spalné teplo objemové upravuje rozdílnou jakost plynu. Říká nám, kolik tepla (kWh) získáme spálením jednoho m³. Pohybuje se většinou kolem 10,7 kWh/m³ (orientační hodnota). Přesné hodnoty jsou průběžně zjišťovány měřením složení plynu v distribuční soustavě certifikovanými měřidly.
Vše je detailně vidět v tabulce na první straně vyúčtování.
-
Pokud je výsledek vašeho vyúčtování jiný, než jste očekávali, důvodů může být několik.
- Větší množství spotřebovaného plynu či elektřiny než v minulosti – způsobené např. změnou vytápění (nebo distribuční sazby), pořízením spotřebičů s vyšší spotřebou (např. klimatizace) nebo vyšším počtem členů domácnosti. Změnu spotřeby můžete porovnat v grafu Srovnání dodaného množství plynu/elektřiny na straně 3.
- Vyšší cena než dříve – v průběhu posledního roku se některé ceny zvýšily opravdu významně.
- Nevhodně nastavená výše záloh, která nebyla dostatečná na pokrytí nákladů.
- Velmi málo pravděpodobná je i možnost poruchy měřidla.
Abyste se příště vyhnuli nepříjemnému překvapení, doporučujeme vám pravidelně zadávat stav měřidla v innosvětě, kde se hned dozvíte předpokládaný výsledek vyúčtování. Dle toho si v innosvětě můžete rovnou upravit výši záloh.
Na stránkách setrimenergii.cz jsme připravili řadu praktických rad a tipů, kterými se můžete inspirovat, pokud chcete snížit svou spotřebu.
-
Pro určení záloh na další zúčtovací období vycházíme z vaší předpokládané roční spotřeby a předpokládaných cen energií.
- Zálohy vám snižujeme. Původní výše vašich záloh převyšovala vaše náklady na spotřebu a vy byste zbytečně přepláceli. Chcete-li zálohy ponechat v původní výši, nebo je jinak navýšit, můžete tak učinit například v innosvětě. Rovněž je možné sjednat službu nesnižování záloh.
- Zálohy vám zvyšujeme. Tímto krokem vás chceme ochránit před budoucím nedoplatkem. Jedná se o situaci, kdy meziročně došlo nebo má dojít ke zvýšení cen energií (obchodních či regulovaných). Vaše skutečné náklady na energie byly vyšší než původně stanovené zálohy.
-
Na vyúčtování v tabulce Detailní struktura vyúčtování (na 3. straně) je celková spotřeba rozdělena do jednotlivých období na základě automatických propočtů provedených distributorem. Podíl spotřeby na jednotlivé časové období se spočítá z celkové spotřeby za zúčtované období za pomoci typových diagramů dodávky (TDD), které určují, jak v průběhu času probíhá spotřeba typického zákazníka. Vše je popsáno v energetickém zákoně a prováděcích předpisech.
Co vás také často zajímá:
-
Variabilní symbol (VS) je identifikační údaj nezbytný pro identifikaci platby a její jednoznačné spárování s vydaným dokladem.
Rozlišujte prosím mezi VS pro úhradu:- pravidelných plateb vašich záloh (VS najdete uvedený v plánu záloh)
- nedoplatku (VS najdete přímo na vyúčtování pod částkou případného nedoplatku)
Tip pro vás: v mobilním bankovnictví lze pohodlně platit přes QR kód, kde máte všechny údaje již předvyplněné. Kód lze využít i pro platby v hotovosti na terminálech Sazka.
Číslo účtu innogy, na který posíláte své platby, najdete rovněž v plánu záloh a vyúčtování.
Je to číslo 66443322. Následuje kód banky, který si můžete sami vybrat. Máme totiž účet se stejným číslem ve 3 bankách (Komerční banka 0100, ČSOB 0300, Česká spořitelna 0800). Pokud máte účet v některé z nich, doporučujeme zvolit si ji. Převod peněz v rámci jedné banky bývá rychlejší a levnější. -
V innosvětě stanovujeme odhad výsledků vyúčtování na základě vámi zadávaných stavů měřidla. Čím častěji stavy měřidla zadáváte, tím přesnější je odhad skutečné spotřeby.
Vaše vyúčtování vychází z fakturačního odečtu, který získáme od distributora.
Rozdíly nenastávají často, ale pokud k nim dojde, nejsou zpravidla velké. Může to být způsobeno tím, že:
- Stav měřidla v innosvětě jste zadali již před delší dobou.
- Fakturační odečet distributora byl stanoven výpočtem, a liší se tak od vámi zadaných stavů měřidla v innosvětě.
- V odhadu vyúčtování v innosvětě je zohledněna záloha, kterou z důvodu termínu fakturace nezapočítáváme do tohoto, ale až do příštího reálného vyúčtování.
Pokud se fakturační odečet distributora liší od stavu na vašem měřidle výrazně, můžete fakturační odečet reklamovat přímo v innosvětě, v sekci Chci zařídit - Reklamace vyúčtování.
Uzavření smlouvy vyřídíme i online
Zavoláme vám, jakmile to bude možné

Uzavření smlouvy vyřídíme i online
Zavoláme vám, jakmile to bude možné

Děkujeme za kontakt
Zavoláme vám, jakmile to bude možné. Prosíme o trpělivost.
Požadavek nebyl odeslán
Požadavek na zpětné volání se nepodařilo odeslat.
Na zadané telefonní číslo již evidujeme požadavek na kontakt. Ozveme se, jakmile to bude možné.